چطور یک مشاور روانشناس خانواده میتواند در اینستاگرام فالوورهایش را افزایش دهد و به درآمد بالایی برسد؟
یک روانشناس متخصص، احتمالا وقتی وارد اینستاگرام میشود، هدفش این است که مراجعه کننده جذب کند. احتمالا تصمیم میگیرد هفتهای ۴ پست در پیج اینستاگرامش بگذارد و برای هر پست هم یکی از موضوعات را در نظر میگیرد:
حل تعارضهای بین زن و شوهر
نحوه پیدا کردن مورد مناسب برای ازدواج
نحوه طلاق گرفتن صحیح
نحوه صحیح تعامل خانواده با فرزندان
این روانشناس متخصص، پست خوبی راجع به موضوع تعارض بین زن و شوهر با این عنوان میگذارد: «اگر همسرتان رمز گوشیاش را به شما نمیگوید، آیا چیزی را از شما مخفی میکند؟» و از هشتگهای مناسب استفاده میکند.
افرادی از هشتگها آن پست را میبینند که احتمالا مشکلی با همسرشان دارند و دنبال راه حل هستند. آن پست را باز میکنند، محتوا را میخوانند و به نظرشان جالب و کاربردی میآید. سپس وارد پیج میشوند. چه چیزی میبینند؟ پیجی با تعداد فالوئر پایین که تعدادی پست گذاشته. سپس متوجه میشوند که از هر ۴ پست، فقط از ۱ پست خوششان میآید. چرا؟ چون آنها افرادی هستند که با همسرشان مشکلی دارد یا میخواهند از بروز مشکلهای آینده پیشگیری کنند.
وقتی پستهایی با موضوع «نحوه پیدا کردن همسر مناسب» را میبینند، با خودشان میگویند «من که ازدواج کردهام، پس این پستها برای من کاربرد ندارد». وقتی پستهایی با موضوع «نحوه طلاق صحیح میبینند، با خودشان میگویند «من دنبال بهبود رابطه با همسرم هستم و اصلا به طلاق فکر هم نمیکنم؛ پس تمایلی به دیدین این پستها ندارم» وقتی پستهایی با موضوع «نحوه صحیح تعامل با فرزندان» را میبینند، با خودشان میگویند «من همین الان نیاز به بهبود رابطه با فرزندم دارم و قصد ندارم فرزندی بیاورم، پس علاقهای به خواندن این مطالب ندارم»
در نتیجه ترجیح میدهند فالو نکنند. چون اگر فالو کنند دائم با پستهایی مواجه میشوند که هیچ تمایلی به دیدنشان ندارند.
البته اگر همین مطالب را در پیجی با تعداد فالوورهای بالا میدید، به دلیل اصل اثبات اجتماعی در روانشناسی، پیج را فالو میکرد؛ اما چون در حال صحبت راجع به یک پیج تازهکار هستیم، راجع به این اصل روانشناسی صحبت نمیکنم.
** تصویر زیر، نمونهای از اینستاگرام دکتر روانشناسی با نام سپیده هاشمی است که بدون معروفیت قبلی، و فقط با اجرای ایدههای مناسب، تبدیل به مشاور روانشناس اینستاگرامی معروفی شده است.
6 ماه بعد چه اتفاقی میافتد؟
۶ ماه بعد، این روانشناس متخصص، حتی با وجود تلاشهای زیادی که برای تولید محتوا کرده، تعداد فالوئرهای کمی جذب کرده و نتوانسته به درآمد ثابت و خوبی برسد. به بیان دیگر، کسب درآمد مشاور روانشناس از اینستاگرام با شکست روبرو شده، در نتیجه از خیر دریای سود رسانههای اجتماعی میگذرد و به صورت سنتی به فعالیتش ادامه میدهد.
اما اگر تخصص بازاریابی در رسانههای اجتماعی را میگذراند، چندین ایده جذاب و پولساز به ذهنش میرسید. مثلا:
یک پیج ایجاد میکرد و در بیو مینوشت: «اگر این پیج را فالو کنید، به شما قدم به قدم آموزش میدهم که چطور همسر مناسب خودتان را پیدا کنید»
و سپس یکسری ویدیو با این موضوعات ایجاد میکرد:
دختر یا پسر، قدم به قدم باید چه کارهایی برای پیدا کردن همسر مورد علاقهشان انجام دهند؟
چه تستهایی برای شناخت شخصیت همسر آیندهمان واجب هست؟
معمولا پسرها یا دخترها چه اشتباهات مهلکی قبل از ازدواج انجام میدهند؟
چطور باید پدر و مادرمان را قانع کنیم که مورد مناسبی پیدا کردهایم؟
ازدواج سنتی یا مدرن؟
اختلاف سنی اهمیت دارد؟
سن عقلی را چطور تشخیص دهیم؟
چطور در جلسه خواستگاری، بفهمیم شخص دروغ میگوید یا خیر؟
یا مثلا یک پیج ایجاد میکرد و در بیو مینوشت: «در این پیج یاد میگیرید که دقیقا چه زمانی باید تصمیم به طلاق بگیرید»
سپس یکسری پست با چنین موضوعاتی ایجاد میکرد:
انجام کارهایی برای پیشگیری از طلاق
چه اتفاقاتی در زندگی نشان میدهد که دو طرف هیج وقت باهم خوشبخت نمیشوند
نحوه رفتار با فرزندان برای پیشگیری از تباه شدن آینده آنها پس از طلاق
راهکارهایی برای این که اگر طلاق، تنها راه چاره بود؛ هر طرف چطور باید با شرایط بعد از طلاق کنار بیایند
نحوه کنترل احساسات جهت پیشگیری از بروز دعواهایی که آبروی دو طرف را میبرد
نحوه اثبات این موضوع که طلاق تنها راه خوشبختی هر دو طرف است به خانواده سنتی
نحوه جلوگیری از دخالتهای احساسی و نابهجای والدین
شناخت قوانین دادن و گرفتن مهریه
یک زن چطور میتواند بدون داشتن حق طلاق، طلاق بگیرد؟
یا مثلا یک پیج ایجاد میکرد و در بیو مینوشت: «در این پیج اشتباهاتی را میبینید که بسیاری از والدین در تربیت فرزندانشان مرتکب میشوند که باعث عدم موفقیت فرزندان در آینده میشود»
سپس میتوانست به صورت مصاحبه با فرزندان، چالشهایشان با والدینشان را بپرسد و بعد راهکار صحیح ارائه دهد.
** یکی از بهترین پیج های روانشناسی اینستاگرام، متعلق به دکتر سهیل رضایی، مروج روانشناسی یونگ در ایران است در این زمینه در اینستاگرامش به طور حرفهای تولید محتوا میکند.
یا حتی، یک پیج ایجاد میکرد و در بیو مینوشت: «در این پیج یاد میگیرید که چطور تعداد دعواها با همسرتان را به صفر برسانید»
در اینجا میتوانست در هر پست، یک داستان جذاب از یک زوج خیالی تعریف کند که در فلان شرایط، اگر مرد یا زن، فلان کار را انجام میداد؛ دعوایی صورت نمیگرفت. پستهای داستانی و پستهای سرگرمکننده، همیشه نرخ تعامل بسیار بالایی در اینستاگرام دریافت میکنند.
با هر کدام از این ایدهها، پیجی ایجاد میکرد که حتی بدون تبلیغ هم فالوورهایش افزایش پیدا میکرد و کسب درآمد مشاور روانشناس از اینستاگرام، دیگر فقط یک رویا نبود.
البته این فقط ابتدای کار بود!
حالا که به صورت مداوم فالوور جذب میکند، برای تبدیل آنها به مشتری:
باید اعتمادسازی انجام دهد و نحوه ایجاد اعتماد را بلد باشد.
باید بتواند به مخاطبانش اثبات کند که مشاورههای موثری میدهد.
باید کاری کند که مخاطبانش او را به عنوان متخصص حوزه خودش بشناسند.
باید بداند چطور مزیت رقابتی برای خودش ایجاد کند.
باید نحوه تبلیغات را بداند تا بتواند مراجعهکنندگان بیشتری جذب کند. تبلیغات بدون رعایت اصول تیترنویسی، کپیرایتینگ و … فقط هدر دادن پول است.
باید پستهایی بگذارد که مخاطبان فعلی را تشویق به تعامل کند.
باید برندسازی شخصی را بلد باشد تا بتواند هزینه بیشتری بابت خدماتش (البته خدمات باکیفیت) دریافت کند
باید بلد باشد پستی طراحی کند که مردم حاضر باشند برای دوستانشان ارسال کنند
باید بفهمد که جامعه هدفش چه دغدغهای دارند و راجع به چه چیزهایی باهم صحبت میکنند
باید استفاده از ابزارهای کلانداده را بلد باشد
و دهها موضوع دیگر که برای درآمدزایی از رسانههای اجتماعی، ضروری هستند
این تخصص به شما آموزش میدهد که هر محصول یا خدمتی را از رسانههای اجتماعی به فروش برسانید و از این رسانهها به درآمد برسید.
جمعبندی
همانطور که دیدید، روشهای بسیاری برای کسب درآمد مشاور روانشناس از اینستاگرام وجود دارد. اگر به درستی از پس اجرای آن بر نمیآیید نگران نباشید، تخصص ما در مشاوره کسب و کار کمکتان میکند تا ایدههای جذاب پیدا کنید و به صورت حرفهای مخاطبتان را جذب کنید.